Recunosc. Sunt foarte preocupată de tot ce înseamnă fraude online. Știu cazuri de oameni care, dintr-un simplu click pe un link, au pierdut sume considerabile de bani. Am vrut să vin aici cu sfaturile unui specialist care știe ce trebuie să faci atunci când ești păcălit și ți se fură banii din cont.
Ea este Raluca Mitu, un avocat cu 15 ani de experiență în domeniu, specializată în avocatura de business, cu un focus pe drept bancar și executare silită. Litigiile sunt a doua ei natură.
O cunosc bine, este super profesionistă și îmi place că este pasionată de ceea ce face. Crede că problemele juridice nu reprezintă decât un context pentru a găsi soluții, fiecare caz devenind o miză personală importantă de câștigat.
Mai multe detalii despre activitatea Cabinetului de Avocat, al cărui avocat titular este, puteți găsi aici.
Este o perioadă in care numarul fraudelor bancare
creste. Ce putem face sa ne protejam? Ce informatii nu ar trebui oferite unei persoane
care nu avem certitudinea ce e angajatul unei banci (cu care avem deschisa relatia
contractuala)?
Intr-adevar, din pacate asa este. In primul rand oamenii nu ar trebui sa dea curs niciunei
solicitari de transmitere a codului IBAN sau a PIN-ului de la card, indiferent de canalul de
comunicare prin care este adresata solicitarea – telefonic, sms, Whatsapp, email, etc. Nu
conteaza motivul pentru care aceste informatii sunt solicitate. Pretextele des intalnite pot fi
solicitari de plata a unor dividende, de a investi in fonduri de investitii, etc.
De asemenea nu trebuie oferite nici raspunsurile la intrebarile standard de identificare
precum: cate conturi detine in lei/in valuta, disponibilul din conturi, daca are depozite si
suma din acestea, etc. Aceste intrebari pot fi puse de operatorul din call center, angajat al
bancii, doar in masura in care CLIENTUL SUNĂ pe numarul oficial al bancii dorind sa obtina
informatii referitoare la cont/alte aspecte decurgand din relatia contractuala.
De ce crezi ca sunt atat de multi oameni pacaliti? Pare ca varsta sau nivelul de
educatie/informare nu mai conteaza?
Metodele de fraudare au fost perfectate incat simpla accesare a unui link ce are o litera
diferita de adresa paginii oficiale de internet banking a unei banci poate crea mari
probleme. Poti da inclusiv remote acces pe telefon/laptop de tip AnyDesk prin accesarea
unui link. De aceea nivelul de atentie trebuie sa fie mereu extrem de ridicat. Sunt aspecte de
detaliu, iar un simplu click poate genera o situatie ce escaladeaza extrem de rapid si scapa
din controlul clientului, putand avea consecinte extrem de oneroase.
Ce putem face in situatia in care realizam ca am oferit datele noastre bancare unei
persoane neautorizate?
Clientul trebuie sa se adreseze de indata bancii la care are deschise conturile si sa solicite
blocarea cardurilor/a tranzactiilor/accesul la cont. De asemenea, mai ales daca au existat
pagube, trebuie sa formuleze plangere penala.
In situatia in care suntem, totusi, victima unei fraude, e obligata banca sa ne returneze
banii?
Atunci cand banca e sesizata cu o situatie in care in mod voluntar clientul a oferit datele
unei persoane neautorizate, banca poate avea doar obligatie de diligenta, de a se adresa
bancilor beneficiarilor fondurilor (persoanelor catre care s-au facut platile) solicitand rambursarea banilor. Obligatia nu este una de rezultat. Adica banca nu e obligata sa obtina
rambursarea banilor in contul clientului, acest lucru fiind deseori imposibil intrucat
procesarea platilor este automata. In cele mai multe situatii banii au plecat din contul
clientului, uneori au si ajuns in contul tertilor si au fost si retrasi. De aceea este atat de
important sa nu accesam link-urile primite pe orice canal de comunicare si sa nu dam datele noastre bancare unor persoane despre care nu avem siguranta ca sunt angajatii reali ai bancilor cu care avem deschisa o relatie contractuala.